O programie
Kilka słów o programie Jestem sobą i jestem razem z innymi
Jestem sobą i jestem razem z innymi to nowoczesny program z zakresu profilaktyki uniwersalnej, skierowany do młodzieży głuchej i słabosłyszącej. Jego głównym celem jest zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi. Wszystkie materiały niezbędne do realizacji programu zostały przetłumaczone na Polski Język Migowy.
Stawiamy na wspieranie pozytywnego rozwoju młodzieży, ich środowiska szkolnego i rodzinnego. Nie usuwamy zagrożeń, nie straszymy, ale rozwijamy wiedzę i umiejętności młodych ludzi oraz ich rodziców i opiekunów, aby mogli podejmować mądre dla siebie decyzje i lepiej radzić sobie z przeciwnościami. Nasze działania opieramy na naukowych podstawach i odwołujemy się do koncepcji profilaktyki pozytywnej. Wykorzystujemy tzw. aktywne techniki oddziaływań oraz nowe technologie pozwalające na twórcze angażowanie młodych ludzi w przebieg zajęć.
Kto jest adresatem programu?
Młodzież głucha i słabosłysząca w wieku 14-19 lat oraz ich rodzice i opiekunowie.
Przedział wiekowy grupy odbiorców obejmuje młodzież znajdującą się na różnych etapach rozwojowych. Dlatego program Jestem sobą i jestem razem z innymi, oprócz części wspólnych, został opracowany w wersjach modułowych dla dwóch grup: dla uczniów w wieku od 14 do 16 lat oraz dla odbiorców pomiędzy 17 a 19 rokiem życia.
Z czego składa się program?
- z dziewięciu cotygodniowych zajęć dla młodzieży oraz trzygodzinnego spotkania podsumowującego w formie gry terenowej
- z pięciu animowanych filmów edukacyjnych
- z dziewięciu interaktywnych zadań, rozwijających wiedzę i wybrane kompetencje psychospołeczne młodzieży, dostępnych po zalogowaniu się na portal www.razemzinnymi.pl
Jakie materiały wchodzą w skład programu?
- Podręcznik dla realizatorów zawierający scenariusze zajęć wraz z załącznikami
- Publikacje dla młodzieży
- Publikacje dla rodziców i opiekunów
- Pięć krótkich filmów edukacyjnych
- Portal www.razemzinnymi.pl, zawierający interaktywne zadania dla młodzieży, materiały w wersji online oraz tłumaczenie na Polski Język Migowy
Kto może zostać realizatorem programu?
Jeżeli jesteś nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem i pracujesz z młodzieżą głuchą lub słabosłyszącą w szkole podstawowej w klasach VII/VIII lub w szkole ponadpodstawowej możesz prowadzić ten program wśród swoich uczniów. Aby zostać realizatorem Jestem sobą i jestem razem z innymi należy wziąć udział w jednodniowym szkoleniu przygotowującym do realizacji programu, prowadzonym zgodnie ze scenariuszem przygotowanym przez specjalistów z Fundacji Poza Schematami. Szkolenie, oprócz szczegółowego zaznajomienia z programem i technikami pracy, porusza zagadnienia związane ze współczesną profilaktyką zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
Jakie są cele programu?
Dla nastolatków
Zwiększenie:
- wiedzy na temat zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych (z uwzględnieniem nowych substancji psychoaktywnych);
- akceptacji norm nieużywania substancji psychoaktywnych przez niepełnoletnią młodzież;
- umiejętności rozpoznawania presji społecznej zachęcającej do używania substancji psychoaktywnych;
- umiejętności w zakresie racjonalnego planowania celów;
- umiejętności w zakresie racjonalnego podejmowania decyzji;
- umiejętności w zakresie rozpoznawania i wyrażania emocji;
- umiejętności z zakresu konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
Celem jest także wzmocnienie pozytywnego obrazu siebie.
Dla rodziców i opiekunów
Zwiększenie wiedzy o:
- roli więzi w procesie socjalizacji nastolatków;
- funkcji wspierania emocjonalnego nastolatków przez rodziców/opiekunów;
- komunikowaniu się z nastoletnimi dziećmi;
- wyznaczaniu i egzekwowaniu granic nastolatkom;
- monitorowaniu czasu wolnego nastolatków;
- psychologii rozwoju nastolatków w kontekście problematyki używania substancji psychoaktywnych.
Na czym opiera się program?
Jestem sobą i jestem razem z innymi opiera się na cyklu kształcenia eksperymentalnego Davida Kolba, który pozwala na aktywne uczestnictwo odbiorców w realizowanych działaniach. Dzięki temu umożliwia rozwijanie ważnych umiejętności życiowych u młodych ludzi z całkowitymi i częściowymi deficytami słuchu.
Program opiera się na sprawdzonych strategiach profilaktycznych – wiodących i uzupełniających, których zastosowanie przekłada się na pozytywne zmiany w zachowaniu odbiorców oraz w posiadanej przez nich wiedzy.
Strategie wiodące:
- rozwijanie umiejętności życiowych (strategia oparta na teorii zachowań ryzykownych Richarda Jessora), które umożliwiają młodym ludziom zaspokajanie ich potrzeb oraz rozwiązywanie problemów w zdrowy sposób, bez potrzeby sięgania po substancje psychoaktywne
- edukacja normatywna (teoria uzasadnionego działania Icka Ajzena i Martina Fishbeina), która umacnia w młodych ludziach normy przeciwne używaniu substancji psychoaktywnych
- rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców/opiekunów (strategia oparta na teoriach przywiązania Johna Bowlby’ego oraz rozwoju społecznego Davida Hawkinsa i Josepha Weisa), które wspierają budowanie pozytywnych i stabilnych relacji rodziców i opiekunów z ich nastoletnimi dziećmi
Strategie uzupełniające:
- przekazywanie wiedzy dotyczącej substancji psychoaktywnych i realnych konsekwencji, których młodzi ludzie mogą doświadczyć w sytuacji używania substancji psychoaktywnych w rzeczowy, zgodny z rzeczywistością sposób
- kształtowanie odporności na wpływy społeczne, która pomaga młodym ludziom poradzić sobie z presją rówieśniczą dotyczącą używania substancji psychoaktywnych
Chcesz, żeby Twoi uczniowie lepiej radzili sobie z emocjami, w relacjach z innymi i byli bardziej odporni na zachowania ryzykowne? Zostań realizatorem pierwszego polskiego szkolnego programu profilaktycznego dla młodzieży głuchej i słabosłyszącej Jestem sobą i jestem razem z innymi.
Informacje na temat kolejnych edycji projektu można także śledzić na stronach: Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz fundacjapozaschematami.pl